Het ene fietspad is het andere niet

De toenemende drukte op de wegen zorgt niet alleen voor de nodige frustraties, maar zet ook mensen aan om de fiets te nemen. Dit is dan weer goed voor onze gezondheid en het milieu. Een groot struikelblok voor het fietsverkeer in onze gemeente is vooral de toestand van onze fietspaden en de afwezigheid ervan op bepaalde plaatsen. Iedereen heeft er de mond van vol om meer de fiets te nemen, alleen laat de infrastructuur vaak nog te wensen over en is ergens veilig geraken met de fiets op sommige plaatsen een zware opgave.

Er wordt volop geïnvesteerd in fietspaden, maar er is meer nodig dan enkel wat witte strepen trekken op de rijbaan. Fietspaden vragen de nodige aandacht maar vooral ook kennis van zaken en inzicht. Samenwerken en coördineren met de ons omliggende gemeenten moet ervoor zorgen dat de aanpak van fietspaden grensoverschrijdend moet zijn zowel op vlak van onderhoud, verlichting en veiligheid.

De fiets nemen om boodschappen te doen of om naar de vereniging te gaan moet voor zowel onze ouderen maar vooral voor onze kinderen  een evidentie worden. Dit kan alleen door in te zetten op veilige en toegankelijke fietspaden. Een goede afscherming tussen fietsers en auto’s waar mogelijk, een degelijk en tijdig onderhoud samen met voldoende verlichting zijn maar een paar vereisten die bijdragen tot een betere mobiliteit in de gemeente.

We willen de gemoedsrust en zekerheid dat wij  of onze kinderen al fietsend veilig op hun bestemming aankomen en ondertussen kunnen genieten van de tocht. En dat kan alleen door op een weldoordachte manier onze fietspaden aan te leggen volgens de regels van de kunst (bvb het fietsersvademecum). Een onderhouden fietsnetwerk met duidelijke signalisatie is niet alleen goed voor onze inwoners, maar heeft ook een positieve invloed op het fietstoerisme en het genieten van ons Kortenbergs natuurschoon.

Samen werken we met u graag aan een fietsveilig Kortenberg!
Samen Wonen, Samen Werken, Samen Leven

Auteur : Peter Servais

Professioneel is Peter actief in de sector van straatmeubilair en komt hierdoor dagelijks in contact met steden en gemeentes maar ook architecten en ontwerpers van openbare ruimtes. Hiernaast is hij ook betrokken bij aannemers als projectleider bouw. Een combinatie die hem de nodige inzichten geeft op vlak van ruimtelijke ordening als openbare werken.

Als voorzitter van het wijkcomité Den Tomme geeft hij al 5 jaar een stem aan de meer dan 300 inwoners van de wijk en komt hij samen met het comité op voor de belangen van hun wijk.

Peter staat op de 5e plaats voor de gemeenteraadsverkiezingen ’18 voor Open Vld Kortenberg

Meer items
Het ene fietspad is het andere niet